BLOGZMOTORYZOWANY.PL

Samochody, motoryzacja, super auta, tuning, BLOG MOTORYZACYJNY!

auta hybrydowe

Rodzaje napędów hybrydowych we współczesnych autach

28 grudnia 2021 Piotr. 0 Comments

Nietrudno zauważyć, że coraz większą wagę przywiązuje się do ekologicznych rozwiązań. Dotyczy to praktycznie każdego aspektu naszego życia. Nie inaczej jest z samochodami dla których zaostrzane są co pewien czas limity emisji CO2. Producenci aut starają się więc wprowadzać na rynek przeróżne rozwiązania hybrydowe, aby sprostać tym wymaganiom. Czym wyróżniają się poszczególne napędy? Wyjaśniamy.

Klasyczna hybryda

Zasada działania klasycznej hybrydy jest względnie prosta. Samochód korzysta ze zmagazynowanej energii elektrycznej do jazdy, ale gdy ta się wyczerpie to przełącza się na silnik spalinowy. Bateria ładuje się wyłącznie w trakcie jazdy, a więc szczególnie na przykład w trakcie hamowania lub dojeżdżania do świateł. Napędy hybrydowe istnieją na rynku już dość długi czas i zaskarbiły sobie uznanie kierowców nie tylko ze względu na oszczędność paliwa, ale także z powodu niskiej awaryjności. Elektronika zastosowana w takich pojazdach sama decyduje o tym kiedy uruchomić silnik elektryczny, a kiedy przełączyć się na spalinowy. Wszystko przebiega więc w pełni automatycznie i kierowca może cieszyć się wysokim komfortem jazdy niezależnie od warunków panujących na drodze. Jedyne o czym musi pamiętać to tankowanie paliwa.

Miękka hybryda

Warto także zwrócić uwagę na tak zwane Mild Hybrid, które to rozwiązanie pojawia się bardzo często zarówno w sportowych, jak i luksusowych pojazdach. W Polsce funkcjonuje w pojęciu hybryda miękka. W takim przypadku rozrusznik oraz alternator zostały zastąpione przez specjalny motor elektryczny. Jego zadaniem nie jest stałe napędzanie pojazdu, ale wspomaganie go na przykład w trakcie ruszania ze świateł lub w momencie wyprzedzania. Tym samym auto z tym systemem może efektywniej przyspieszać i spalać mniej paliwa, ale głównie w trakcie jazdy po mieście. Jest to sposób producentów samochodów, aby ograniczyć emisję dwutlenku węgla w pojazdach w których nie można zastosować klasycznego rozwiązania hybrydowego. Miękka hybryda nie działa na własnym silniku elektrycznym, a więc nie jest osobną jednostką napędową. Oznacza to tym samym, że jej zadaniem jest wspomaganie silnika spalinowego.

Hybryda plug-in

Hybryda plug-in to naturalna ewolucja rozwiązań z klasycznej hybrydy. Producenci akumulatorów oraz silników znaleźli rozwiązanie, które pozwala samochodowi poruszać się znacznie dłużej z użyciem prądu elektrycznego. Auto może odzyskiwać energię z hamowania i jazdy, ale jest to zbyt czasochłonny proces, więc w tym przypadku zadbano także o to, aby taki pojazd można było załadować z gniazdka. Hybrydowy samochód może dzięki temu uzyskać bardzo dobry zasięg, bo ponad 50 kilometrów wykorzystując do tego zasilanie elektryczne. Oczywiście, aby uzyskać tak dobry wynik zastosowano tutaj akumulator, który nie zwiększa w znaczny sposób ciężkości auta, ale jest za to wystarczająco pojemny.

Ciekawe rozwiązanie pod tym względem zaproponował zwłaszcza Ford w swoim modelu Kuga Plug-In Hybrid. Zgodnie ze specyfikacją producenta uzyskujemy zasięg 56 km na samym elektrycznym silniku. Jeśli poruszamy się w cyklu miejskim to wynik jest dużo lepszy, bo aż 69 km. Jest to więc zupełności wystarczający dystans, aby dojechać i wrócić z pracy i wybrać się na zakupy do sklepu i jeszcze zostanie spory zapas. Następnie wystarczy auto podpiąć do zwykłego gniazdka elektrycznego w domu o napięciu 230 V, aby naładować go w około 6 godzin. Alternatywnym i znacznie szybszym rozwiązaniem jest skorzystanie z dedykowanej ładowarki, którą możemy zamontować w domu. W ten sposób skrócimy czas ładowania prawie dwukrotnie. Oczywiście zawsze istnieje możliwość podjechania na publiczną stację ładowania, aby równie szybko uzupełnić energię baterii. Warto także nadmienić, że po zatankowaniu do pełna 45-litrowego baku paliwa oraz naładowaniu akumulatora do pełna, zasięg wzrasta aż do 748 km.

Warto zauważyć, że Ford w swoich pojazdach typu Plug-In Hybrid zastosował bardzo wygodne i innowacyjne rozwiązania, które do tej pory były głównie zarezerwowane dla aut w pełni elektrycznych. Mowa tutaj na przykład o aplikacji FordPass dzięki której można za pomocą smartfona sprawdzić poziom naładowania akumulatora oraz aktualny zasięg jazdy w trybie elektrycznym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby znaleźć najbliższą, publiczną stację, aby zaplanować to kiedy będzie potrzeba uzupełnić energię, a także zaprogramować czas ładowania. Można także zdalnie zamykać lub otwierać drzwi od auta, a nawet uruchamiać auto będąc jeszcze w domu.

Samochody z napędem Plug-in Hybrid wyposażone są w tryby pracy, które spełniają określone potrzeby kierowcy. Na przykładzie Forda Kuga można wskazać aż 4 różne możliwości pracy napędu. W standardowym trybie EV Auto samochód sam podejmuje decyzję kiedy przełączyć się na silnik spalinowy, a jak długo pozostać na zasilaniu elektrycznym. Priorytetem przy tym ustawieniu jest zawsze silnik elektryczny ze względu na ekonomię. Tryb EV Charge to rozwiązanie, które wykorzystuje silnik spalinowy do ładowania akumulatora, ale tylko do poziomu 80%. EV Later nakłada priorytet na jak najczęstsze korzystanie z silnika spalinowego, aby oszczędzić energię w akumulatorze na później. Natomiast EV Now to tryb wymuszający jak najczęstsze korzystanie z napędu elektrycznego.

Previous Post

Dodaj komentarz